Som flereårig Mac-bruger privat, var et af mine ønsker til mit nye job indenfor salg til byggebranchen, at få muligheden for at vælge en ny bærbar computer fra Apple som daglig “følgesvend” på jobbet, hvilket ikke er så almindeligt i denne Windows-domineret branche, hvor jeg tidligere var blevet udstyret med Dell og IBM LapTops i mine forrige jobs.
– Men mit ønske blev opfyldt af min nye arbejdsgiver og valget faldt på den nye MacBook, 2.4 GHz Intel Core Duo med 2 GB RAM og SuperDrive som fint passer til de behov mit job kræver og den økonomi der var til rådighed til hardware indkøb.
Mine primære it-mæssige behov og opgaver i det daglige betår, udover emails og internetadgang, i tekstdokumenter, regneark og præsentationer, samt billedredigering og udgivelse af indhold på firmaets hjemmeside.
Hvordan klarer Mac’en sig så?
Første gang jeg tilsluttede den til firmaets MS-netværk, fandt OS X 10.5 Leopard automatisk alle de drev og mapper jeg skulle have adgang til på MS-serveren og ved at angive mit brugernavn og kode som administratoren havde oprettet, kunne jeg også logge ind på netværket.
Næste skridt var at få adgang til vores forskellige netværks-printere (af fabrikat Brother) og denne handling gik også som en leg, idet OS X, via -> Systemindstillinger -> Udskriv & Fax
automatisk fandt dem alle og ovenikøbet havde driverne klar i systemmet.
Jeg har ikke noget ønske om at have MS Office-programmerne til Mac på min computer, så Outlook tilgåes pt. som webmail via Safari-browseren og Exchange-serveren
, denne løsning er dog ikke optimal, da man bl.a. ikke har mulighed for at formatere tekst-indholdet i sine emails fra Mac’en, istedet vil jeg anvende Apple’s eget mail-program, hvilket blot kræver at vores administrator opretter en IMAP funktion på Exchange-serveren, for at dette kan fungerer.
Som Office-pakke anvender jeg den frie NeoOffice-suite til Mac. NeoOffice er baseret på den populære Open Office-kontorpakke, blot optimeret til Mac OS X. Mine kollegaer benytter MS Office 2003 og indtil videre har jeg ikke haft problemmer med at dele og udveksle dokumenter med dem og vores kunder, idet NeoOffice kan håndtere både Word og Excel-formater samt næsten alle andre kendte formater, – og så den ovenikøbet gratis og uden omkostninger til licens for firmaet!
Til at holde styr på min digitale hverdag og mine opgaver, har jeg installeret det frie program Journaler, som er en lille brugervenlig applikation der fungerer som en slags dagbog, notesblok og oversigt, med fin integration af øvrige programmer i Mac OS X.
På farten…
På “landevejen” viser MacBook’en virkeligt sit værd som en ægte bærbar computer! De 4,5 timers batterikapacitet som Apple lover, holder nogenlunde i praksis, men er selvfølgeligt afhængigt af forholdende den arbejder under.
I en travl hverdag er det en sand fornøjelse at f.eks. “sleep-funktion” fungerer perfekt og efter hensigten, – uden at åbne programmer “hænger” eller skal genstartes, når man “vækker” den igen for at arbejde videre, – hvilket jeg aldrig tidligere har oplevet at Windows baseret laptops har kunne præsterer ordentligt.
Den indbyggede AirPort Extreme Wi-Fi-funktion finder nemt de tilgængelige trådløse netværk, som efterhånden er blevet almindelige forekomne på de fleste større byggepladser og hos mange firmaer.
Efter en måned med MacBook’en på job, er jeg godt tilfreds med mit valg af computer, den har fungeret effektivt og stabilt, – og så gør det jo heller ikke noget at ens daglige it-værktøj samtidigt er veldesignet og ser godt ud.